Vragen rondom privacy
Jouw adres- en contactgegevens worden door de gemeente of het zorgkantoor met Altermind gedeeld. Daarnaast worden gegevens rondom jouw zorgindicatie gedeeld. Wij slaan deze gegevens, jouw plan en onze rapportages rondom jouw begeleiding op in een beveiligde omgeving.
Wie kan mijn gegevens inzien?
Jouw gegevens kunnen worden gezien door jouw begeleiders en de collega’s die in hun team werken. Dit is zo geregeld zodat een collega kan invallen als dit nodig is. Naast de begeleiders zijn er twee coördinatoren die inzicht hebben in jouw gegevens. Als je wil dat specifieke collega’s geen inzicht hebben, mag je daar altijd om vragen.
Heb ik inzicht in mijn dossier?
Jouw begeleider kan voor jou een account aanmaken, zodat je kunt zien wat er over jou geschreven en opgeslagen wordt. Ook kun je ervoor kiezen een naaste toegang te geven tot jouw dossier. Daarvoor moet je dan wel schriftelijk toestemming geven.
Hoelang worden mijn gegevens bewaard?
Altermind verwijdert al jouw gegevens en documentatie na één jaar. Dit doen we zodat we een warme overdracht kunnen doen naar een andere zorgverlener als jij dat wil. Als jij wil dat je gegevens eerder worden verwijderd, mag je daar altijd om vragen!
Is er een vertrouwenspersoon?
Als jij je onprettig voelt in het contact met een begeleider of iemand anders die bij Altermind werkt, maar wel graag je verhaal kwijt wil en op zoek bent naar een oplossing, kun je altijd een beroep doen op onze vertrouwenspersoon. Wij willen graag dat iedereen zich prettig voelt. Er kunnen zich situaties voordoen waar dat niet zo is. Op zo’n moment moedigen we het aan dat je contact opneemt met onze vertrouwenspersoon via vertrouwenspersoon@altermind.nl. Weet dat alleen de vertrouwenspersoon zelf je mail kan lezen.
Hoe gaan jullie om met geheimhouding?
Jouw begeleiders hebben geheimhoudingsplicht. Dit houdt in dat wat jij bespreekt, niet extern gedeeld wordt tenzij jij daar expliciet toestemming toe geeft. Begeleiders mogen wel met collega’s informatie over jou delen. Dit is zo geregeld zodat collega’s feedback kunnen geven en mee kunnen denken. Deze collega’s hebben ook geheimhoudingsplicht.
Wat doen jullie bij een datalek?
Wij doen ons best om te voorkomen dat er een datalek ontstaat. Toch hebben we erover nagedacht wat we doen als dit toch onverhoopt voorkomt. De volgende stappen worden dan genomen:
- In kaart brengen of er persoonsgegevens gelekt zijn.
- Melding maken bij de Authoriteit Persoonsgegevens
- Datalek verhelpen.
- Betrokken personen informeren wanneer data gelekt is.
- Situatie evalueren en verbeteringen doorvoeren.